Економічна стратегія для Донбасу: рекламний буклет або реальний шанс для розвитку

Експерти оцінили пропозицію влади щодо особливого економічного статусу для Донбасу

Віце-прем'єр, міністр з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Олексій Резніков запевняє, що Україна працює над розробкою амбітної економічної стратегії для Донбасу. Так, "особливий економічний статус" передбачає трансформувати на підконтрольній частині Донеччини і Луганщини інвестиційний клімат і реалізувати нову економічну модель на регіональному рівні. Експерти спеціально для "Коментарів" оцінили цю ідею і розповіли про можливі підводні камені.

"Поки з опису програми можна зрозуміти, що готується рекламний буклет"

"Є одна теза, про яку я вже говорю років 15. І друга, яка з'явилася в моїй риториці півтора роки тому, - каже глава Директорату Асоціації франчайзингу України, віце-президент Асоціації інвесторів в Україні Андрій Кривонос. - Перша - внутрішній інвестор є основою економічного розвитку регіонів. Друга - всі витрати на реінтеграцію Донбасу і Криму в держбюджеті повинні бути зібрані в єдину програму... Якщо перша відноситься до розвитку всіх підприємницьких проектів в країні, то друга - суто сучасна".

На думку експерта, тільки об'єднання цих двох тез дозволить Україні рухатися в бік вирішення питань Донбасу і Криму.

"Програма, про яку зараз говорить віце-прем'єр-міністр з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій Олексій Резніков, не дозволяє нам просунутися в досягненні спільної мети - реінтеграції, - упевнений Андрій Кривонос. - Поки з опису програми можна зрозуміти, що готується рекламний буклет земельних ділянок. Не більше і не менше. Просто реклама "розміщуйте у нас завод". Це не можна вважати програмою економічного розвитку регіонів. Резніков розраховує, що на її подальшу підготовку піде близько півроку за участю експертів, а внесок в розвиток програми в ідеалі внесуть потенційні інвестори".

Експерт вважає, що без демонстрації участі українського державного і приватного капіталу в розвитку регіонів (як основи їх розвитку) немає сенсу навіть говорити, що це - програма. Все, на що може претендувати такий підхід, це прихований продаж земельних ділянок, підкреслює Андрій Кривонос.

"Шкода, але в черговий раз ми безповоротно витрачаємо час на безперспективна справа для всієї країни (і особливо для Донбасу), але вигідне для певного інвестора. Але як його обрали? Для кого підготували ділянку? Які вигоди отримає регіон? Відповідей на ці питання немає", - резюмує експерт.

"Шлях на форсування загрожує поступками в питаннях, які знаходяться за червоною рискою"

Політолог, керівник Центру аналізу та стратегій Ігор Чаленко зазначає, що важко оцінювати документ, якого поки що не існує навіть у вигляді проекту. При цьому звертає увагу, що акцент на економічну складову відновлення Донбасу робиться українською владою не вперше.

"Слід нагадати про створений президентом Зеленським Фонд відновлення Донбасу. На жаль, ця ідея інформаційно пішла на задній план у зв'язку із коронакризою, - каже Ігор Чаленко. - На цей момент мені не попадалася інформація про будь-яке наповнення цього фонду реальними грошима. Проте, озвучене Резніковом, а також Леонідом Кравчуком починає бути схожим на робочу модель, обрану українською делегацією в ТКГ для проведення подальших переговорів".

На думку керівника ЦАС, рішення структурних економічних проблем, а тим більше встановлення особливого економічного режиму неможливе без нормалізації в сфері безпеки і відновлення легітимної місцевої влади шляхом проведення виборів за українським законодавством і стандартами ОБСЄ.

"Якщо українська влада взяла шлях на форсування створення особливого економічного простору, то це може загрожувати поступками в питаннях, які, як у нас прийнято називати, знаходяться за червоною рискою, - вважає Ігор Чаленко. - Також дуже цікаво буде поглянути, як анонсована Резніковим стратегія стане координуватися з прийнятою на цьому тижні урядом держстратегію регіонального розвитку до 2027 року. Виходячи з доступних матеріалів, пропоновані території знаходяться в неприйнятних умовах".

Також експерт нагадує, що у включеному Криму російська влада встановила вільну економічну зону ще в 2015 році.

"Звичайно, іноземні інвестори проігнорували цю подію через міжнародні санкції, але навіть приватний російський бізнес не поспішив будувати економіку півострова, - зазначає Ігор Чаленко. - У підсумку всі вливання йдуть з федерального бюджету. Подібну долю в частині незацікавленості може чекати СЕЗ на Донбасі до рішення політичної складової".

"Звідки візьмуться гроші на реалізацію"

Якщо говорити про будь-які "амбітні економічні стратегії" для Донбасу, або України в цілому, необхідно для початку розуміння того, звідки візьмуться гроші на їх реалізацію. Таку думку висловив експерт Українського інституту політики (УІП) Данило Богатирьов.

"Наскільки мені відомо, у нас зростає дефіцит бюджету. І вже восени стане незрозуміло, за рахунок чого його перекривати. Я сильно сумніваюся, що в цих умовах влада знайде гроші для будь-якого інфраструктурного або промислового розвитку Донбасу", - говорить експерт УІП.

В цілому ж, зазначає Данило Богатирьов, ідея хороша. Мабуть.

"Але без грошей на її реалізацію, говорити про неї - те ж саме, що обговорювати сферичного коня у вакуумі", - резюмує експерт.

Нагадаємо, Кабмін виділив понад 5 млн грн на житло для переселенців.

Если вы нашли ошибку, пожалуйста, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter.